Зидно сликарство Арсенија Теодоровића

Поред иконостаса Арсеније Теодоровић је у цркви Рођења пресвете Богородице у Земуну урадио и зидне слике на првом своду и потрбушном луку испред олтара (слика 1).

На првом своду испред олтара, у централној зони, приказан је медаљон са сценом Бог Отац. Са леве стране свода, на северној страни, приказани су јеванђелиста Матеј и јеванђелиста Марко са својим атрибутима, а на десној страни свода, са јужне стране, приказани су јеванђелиста Јован и јеванђелиста Лука, такође са својим атрибутима.

У потрбушном луку испред солеје насликане су, на северној половини лука (слика 35), представе светих пророка Јеремије и Језекиља и старозаветна композиција Неопалима купина, а на јужној половини лука (слика 36) представе светих пророка Исаије и Данила и старозаветна композиција Јона под бршљаном (тиквом).

Сцена Бог Отац (слика 37) приказује Бога као старца са дугом седом брадом. Обучен је у богату белу одору, обавијен белом драперијом која иза њега лепрша на ветру, седи на ружичастим облацима, у левој руци држи владарски скиптар а десном благосиља. Око главе има светлосни троугао. Међу облацима, испод његових ногу, приказан је космички мундус (шар) у облику велике плаве кугле. Бог Отац држи десну ногу стопалом наслоњену на мундус. Из облака провирују попрсја анђела, три са његове десне, а један са леве стране, представљајући у овој сцени анђеоске хорове.

Јеванђелисти су приказани у пару, по двојца на истој композицији. Сваки од њих седи на по једном облаку, а у позадини су облаци спојени. На северној страни, приказани су јеванђелиста Матеј и јеванђелиста Марко, а на јужној јеванђелиста Јован и јеванђелиста Лука.

На левој страни композиције јеванђелиста Матеј и јеванђелиста Марко (слика 38) приказан је јеванђелиста Матеј, са дугом, тамном косом и брадом, а око главе има светлосну мандорлу. Обучен је у плаву хаљину и огрнут црвеном драперијом. У десној руци, спуштеној поред тела, држи перо, а у левој затворену књигу, спуштену на лево колено. Са његове леве стране је допојасна фигура анђела, раширених крила. Анђео гледа у Матеја и говори му, показујући савијеном десном руком са испруженим прстом, у његову леву страну.

На десној страни композиције је приказан јеванђелиста Марко, са кратком, тамном косом и брадом и светлосном мандорлом око главе, окренуте полудесно. Обучен је у црвену хаљину и обавијен тамно зеленом драперијом. У савијеној десној руци држи перо, а у савијеној левој руци отворену књигу. Испред њега, испод његових ногу, на облаку лежи огроман, склупчани лав.

Иза обе фигуре простире се сивоплаво небо.

На левој страни композиције јеванђелиста Јован и јеванђелиста Лука (слика 39) приказан је јеванђелиста Јован, са седом косом и дугом седом брадом, а око главе окренуте полулево има светлосну мандорлу. Обучен је у белу хаљину и обавијен светлоцрвеном драперијом. Десном руком држи отворену књигу, спуштену на лево колено, а леву руку држи савијену, подигнуту изнад главе. Са његове десне стране стоји орао, раширених крила.

На десној страни композиције приказан је јеванђелиста Лука, са дугом, тамном косом и кратком брадом, а око главе, окренуте полудесно, има светлосну мандорлу. Обучен је у сиву хаљину и обавијен окер драперијом. Леву руку држи савијену испред себе, а у десној држи отворену књигу, окренуту према посматрачу. Са његове десне стране стоји сликарски штафелај на коме стоји насликана икона Богородице са малим Христом. Из облака, крај његове десне ноге, извирује глава вола.

У позадини обе фигуре је плаво небо са светлим облацима.

На северном делу потрбушног лука испред солеје налази се, сасвим у дну лука фигура светог пророка Јеремије (слика 40). Пророк стоји, обучен у сиву хаљину и огрнут смеђом драперијом, а на ногама има папуче. Има седу косу и браду, а око главе светлосну мандорлу. Десну руку држи пружену испред себе, са раширеним прстима, а у левој држи затворену књигу привијену на груди. Окренут је полулево. Изнад њега, са његове леве стране, у облацима се појављује приказ Богородице која у наручју држи малог Христа. Обоје имају око главе светлосну мандорлу. Богородица је обавијена црвеном драперијом, покривене главе, а Христос у лику детета је у жутој хаљини, огрнут плавом драперијом, окренут према мајци, а десну испружену руку држи на њеном рамену. Христова глава је у полупрофилу и гледа у посматрача.

Икона је сигнирана у посебном елипсастом пољу које се налази изнад ње, а украшено је позлаћеном штукатуром. Текст није читљив.

Изнад композиције са светим пророком Јеремијом налази се композиција Неопалима купина (слика 42), која припада старозаветним темама. Сматра се да су новозаветни догађаји предсказани у Старом завету, а читав низ епизода из Старог завета представља префигурације или преобразбе новозаветних догађаја и личности. Композиције са таквим темама су се обично смештале у олтарски простор.

Сцена приказује Мојсија у пустом пределу. Обучен је у белу хаљину и обавијен окер драперијом. Клечи на десном колену, а лева рука му је подигнута и савијена у лакту. Иза њега су овце. Испред Мојсија букти грм и из њега се вије густ сиви дим. При самом врху иконе постоји сигнатура.

Изнад композиције Неопалима купина, у највишем делу потрбушног лука, налази се приказ пророка Језекиља (слика 41). Пророк је приказан као старац, дуге седе браде. Стоји на облаку, обучен је у зелену хаљину, повезан платненим појасом окер боје, са црвеним штрафтама, огрнут белом драперијом чији један крај придржава десном руком у висини бокова. На ногама има папуче, глава му је прекривена смеђом тканином а око ње је светлосна мандорла. Леву руку држи подигнуту и испружену у леву страну, показујући на лик тетраморфа, приказан на небу, са његове леве стране.

Тетраморф је приказан монохроматски, бледо црвеном бојом, окружен светлошћу. У средини је приказана глава лава, лево од ње глава анђела, а десно од ње глава вола. Испод лавље главе су крила анђела, а изнад орао са раширеним крилима.

Икона је сигнирана у посебном пољу које се налази испод ње, украшено позлаћеном штукатуром. Текст није читљив.

На јужној страни потрбушног лука, сасвим у дну приказан је свети пророк Исаија (слика 44). Он стоји на облаку, окренут полудесно, обучен у тамнозелену хаљину, преко које је још једна, краћа, та-мноплава хаљина. Огрнут је црвеном драперијом, а глава му је више пута обмотана смеђом тканином. Има кратку, седу браду, а око главе светлосну мандорлу.

Десну руку држи испружену испред себе, мало одмакнуту од тела, са отвореном шаком према посматрачу и раширеним прстима. Савијеном левом руком држи затворену књигу, испод мишке.

Иза њега су облаци, а у левом горњем делу композиције види се откривено парче плавог неба на коме сија звезда.

Икона је сигнирана у посебном елипсастом пољу које се налази изнад ње, а украшено је позлаћеном штукатуром. Текст није читљив.

Композиција Јона под бршљаном (тиквом) (слика 43) смештена је изнад композиције са приказом светог пророка Исаије. Илуструје догађај из Старог завета, из Пророчких књига. На сцени је приказан Јона како седи на голој земљи. Огрнут светло плавом драперијом. Десном руком држи подигнуту драперију изнад главе, покушавајући да се заштити од сунца. Иза његових леђа је дебело стабло са израслим лишћем, савијено преко његове главе, на леву страну.

У даљини се види град Нинива, представљен као низ белих кућа са црвеним крововима, а иза њих се назиру планински венци.

Изнад композиције Јона под бршљаном, у највишем делу потрбушног лука, налази се приказ светог пророка Данила (слика 45). Он стоји на облаку, има кратку косу и браду, и окренут је полудесно, заротираног горњег дела тела (гледа иза себе). Око главе има светлосну мандорлу. Обучен је у црвену хаљину и огрнут жутом драперијом, пребаченом преко руку, а на ногама носи сандале. На горњем делу тела се види војнички оклоп. Обе руке су му савијене у лакту и подигнуте на висину груди.

Иза светитеља је плаво небо, а на облаку са његове десне стране седи Бог Отац, обучен у белу одору и обавијен белом драперијом. Има седу косу и дугу седу браду, а око главе му је светлосни троугао на коме су уписана слова грчког алфабета, алфа и омега. Руке држи савијене у лакту, подигнуте на висину груди, длановима окренуте ка посматрачу.

Икона је сигнирана у посебном пољу које се налази испод ње, украшено позлаћеном штукатуром. Текст није читљив.