Други ред икона – Ликови апостола

Шездесетих година 18. века, са повлачењем Деизиса са олтарских преграда, на барокним иконостасима формира се нова идејна целина повезана са приказивањем Сабора светих апостола са Христом, који се представља као низ стојећих фигура Христових ученика и следбеника. Опште значење ове представе исказује идеју о апостолском континуитету хришћанске верске заједнице.

Основно симболично значење присуства апостола истиче их као прве проповеднике изворног Христовог учења на коме је утемељена црква.

Апостол Петар се слика на првој позицији лево од централне иконе, а апостол Павле на првој позицији са десне стране. Поред њих се сликају јеванђелисти, два са десне Петрове, а два са леве Павлове стране. Ово њихово постављање у средину апостолског реда било је прихваћено још у предбарокном периоду и у највећем броју случајева поштовано је и у 18. веку.

У лунети је у низу постављено 12 стојећих фигура апостола, по шест са сваке стране представе Скидање с крста, која се налази у средини, изнад иконе Св. Тројице. Сви апостоли су приказани како стоје на облаку, босих ногу, са својим атрибутима, а иза њих је плаво небо са облацима. Сваки од њих око главе има светлосну мандорлу, а свака икона је читљиво сигнирана у висини главе апостола.

На првој икони са леве стране у апостолском реду приказан је свети апостол Тома (слика 28). Приказан је као младић без браде, обучен у црвену хаљину и огрнут плавом драперијом. Окренут је полулево, десну руку држи на грудима, а у левој држи ходочаснички штап.

На другој икони је приказан свети апостол Јаков Алфејев (млађи)  (слика 28). Има кратку смеђу браду, а бучен је у смеђу хаљину отворену на грудима. Окренут је полудесно, леву руку држи спуштену поред себе, а у десној држи велики дрвени крст, већи од њега самог, наслоњен на његово десно раме.

Трећа икона приказује светог апостола Вартоломеја (слика 28). Има кратку проседу браду, обучен је у смеђу хаљину и огрнут плавом драперијом. Окренут је полулево, руке држи раширене, а преко леве руке, преко чланка, претпостављам да виси његова одрана кожа.

На четвртој икони је приказан свети апостол и јеванђелиста Матеј (слика 28). Има дугу, тамну браду, обучен је у плаву хаљину и огрнут црвеном драперијом. Окренут је полулево, десну руку држи савијену испред груди, а у левој држи отворену књигу. Изнад њега, са леве стране из облака провирује анђео.

На петој икони је приказан свети апостол и јеванђелиста Марко (слика 29). Има кратку тамну браду, обучен је у црвену хаљину и огрнут тамно зеленом драперијом. Окренут је према посматрачу, у левој руци држи затворену књигу, прислоњену на груди, а у десној руци, спуштеној поред тела, држи перо. Са његове леве стране, поред ноге, лежи лав.

Шеста икона приказује светог апостола Петра (слика 29). Има седу косу и седу кратку браду, обучен је у зелену хаљину и огрнут црвеном драперијом. Телом је окренут полулево, а глава је окренута полудесно, десну руку држи савијену на грудима, а у левој руци, спуштеној поред тела, држи савијен канап на чијим крајевима висе два велика кључа.

Седма икона апостолског реда, која је постављена као прва са леве стране централне иконе на којој је приказано Скидање с крста, приказује светог апостола Павла (слика 30). Има дугу смеђу браду, обучен је у сиву хаљину и огрнут драперијом са два лица; са спољне стране је тамно зелена, а са унутрашње црвена. Окренут је телом према посматрачу, погледа упртог у десну страну. У левој руци, спуштеној поред тела, држи мач, а у десној перо.

На осмој икони приказан је свети апостол и јеванђелиста Јован (слика 30). Има седу косу и дугу седу браду, обучен је у белу хаљину и огрнут црвеним огртачем. Окренут је полудесно, у левој савијеној руци држи затворену књигу, а у десној, спуштеној поред тела, перо. Са његове десне стране, уз ногу, стоји орао раширених крила.

Девета икона приказује светог апостола и јеванђелисту Луку (слика 31). Има кратку смеђу браду, обучен је у плаву хаљину, огрнут браон драперијом. Окренут је полудесно, у левој руци, спуште-ној поред тела, држи затворену књигу, а десном руком благосиља. Иза њега, уз десну ногу, лежи бик.

На десетој икони је приказан свети апостол Јаков Зеведејев (Старији) (слика 31). Има кратку смеђу браду, обучен је у тамно зелену хаљину и огрнут црвеном драперијом. Окренут је благо полу-десно, леву руку држи спуштену, мало одмакнуту од тела, а десном је обгрлио масивни, дрвени крст чији је доњи део постављен иза његовог  тела.

На једанаестој икони је приказан свети апостол Андрија (слика 31), брат апостола Павла. Има седу косу и дугу седу браду, обучен је у црвену хаљину и огрнут црвеном драперијом. Окренут је полудесно, левом руком придржава драперију испред себе, а десном држи масиван дрвени крст у облику слова Y.

На дванаестој икони је приказан свети апостол Филип или Симон или Тадеј (слика 31). Приказан је без браде, обучен је у плаву хаљину и огрнут смеђом драперијом. Окренут је телом полудесно али гле-да у посматрача. Левом руком придржава драперију, а десном држи масивни дврени крст, окренут наопако.

Средишња икона у апостолском реду приказује Скидање с крста (слика 27). Сцена приказује пуст пејзаж Голготе, са стенама у позадини и делимично осветљеним небом пуним облака. У центру сцене је масивни дрвени крст, а испред њега већ скинута фигура Христа, који изгледа скоро као да стоји. Ноге су благо савијене у коленима, руке опуштене и испружене, глава благо погнута у леву страну, а очи затворене. Око главе има тек благо назначену светлосну мандорлу. Око паса му је обмотана бе-ла тканина коју придржавају Никодим, који стоји на мердевинама на левој страни слике, и Богородица, ко-ја клечи крај Христових ногу, са његове десне стране. Мердевине се виде само делимично, у позадини.

Испод Христових ногу је гомила камења, на коју је он левом ногом благо и ослоњен, а испред ње се налази мртвачка глава и једна кост.

Никодим придржава Христа левом руком, пребацивши Христову десну руку преко својих леђа, а са Христове леве стране придржава га Јосиф из Ариматеје, држећи га испод руке и иза леђа. Јосиф стоји на другом краку мердевина. Иза Богородице је повијена женска фигура, у светлој хаљини, покривене главе, а са леве Христове стране стоји апостој Јован.

Апостол Јован је приказан као младић без браде, обучен у плаву хаљину, огрнут жутом драперијом. Десном руком придржава огртач, а лева је испружена, са дланом окренутим на горе.

Јосиф из Ариматеје има кратку браду, обучен је у смеђу хаљину, преко ње је црвени огртач, глава му је обмотана црвеном тканином чији један крај лепрша на ветру. Окренут је полудесно, рукама придржава Христово тело, а глава и поглед су усмерени према Христу.

Никодим има кратку, проседу браду, обучен је у жуту хаљину, а преко ње је обмотан светлопла-вом драперијом. Окренут је полулево, левом руком придржава Христово тело иза леђа, а десном тканину којом је Христос обмотан.

Богородица је обучена у светло плаву хаљину и обмотана пурпурном драперијом која прекрива и главу. У полуклечећем је положају, левом руком придржава белу тканину, а десну пружа према Христу. Окренута је полулево, подигнуте главе и погледа усмереног према Христу.

Иза Богородице је женска прилика, вероватно Марија Магдалена (или Марија Клеофина), обавијена светлом драперијом, обмотане главе, са испруженом десном руком.